Як згуртувати учнівський колектив


Як згуртувати учнівський колектив
Від того, наскільки дружний класний колектив, залежить психологічний стан кожного учня в ньому. Від ступеня згуртованості дітей  у класі залежить і ступінь засвоєння навчального матеріалу, ефективність роботи вчителя з класом і формування особистості учнів. У справі створення дружного колективу провідна роль, звичайно, належить класному керівникові.
Дитячий колектив потрібно формувати щоденно, це копітка і відповідальна робота. І тут авторитет вчителя, особливо для дітей молодшого шкільного віку, надзвичайно великий.
 Шкільний психолог може провести у класі тестування, наприклад, «Соціометрію», для того, щоб з’ясувати, які існують мікрогрупи у класі, хто з ким з дітей дружить, виявити явних лідерів, прихованих лідерів і негативних лідерів учнівського колективу, потенційні конфлікти між учнями.
Володіючи певною інформацією про структуру учнівського колективу, класний керівник може здійснювати роботу по згуртуванню колективу.
Поради психолога:
1.                 Заплануйте в плані виховної роботи з учнями якомога більше заходів, спрямованих на згуртування дітей. Нехай це будуть спільні прогулянки на природі, створення і здійснення якогось соціально значимого для дітей проекту, розробка і виконання колективної творчої справи. Тільки у спільній діяльності, цікавій дітям, можна сформувати дружний колектив.
2.                 Під час спільних заходів організуйте ігри, які розвивають комунікативні здібності учнів, формують толерантне ставлення один до одного.
3.      Обов’язково проводьте класні години про дружбу, взаємовиручку, колективізмі. Використовуйте кожну нагоду для того, щоб поговорити з дітьми про важливість цих якостей в повсякденному житті.
4.                     На уроках практикуйте групові види діяльності, причому частіше міняйте склад мікрогруп, щоб діти вчилися тісній взаємодії з різними людьми.
5.            Підтримуйте комфортний і сприятливий психологічний клімат в класі, гасіть спалахуючі конфлікти, але не авторитарним методом. Вислухайте кожну дитину, постарайтеся зрозуміти і допомогти їм розібратися у  власних почуттях. Допоможіть знайти компромісне рішення, навчіть співпраці у вирішенні конфліктів.
6.                 Уникайте проявів дуже помітної і явної любові чи нелюбові до окремих учнів. Діти це дуже добре відчувають і обов’язково будуть думати і говорити про це. Поважайте в кожній дитині, перш за все, особистість.
7.             Робота по згуртуванню колективу не повинна носити епізодичний характер, вона повинна бути щоденною і планомірної, тільки тоді ви зможете сформувати з учнів, зібраних в один клас, дружний колектив.
8.       Створіть в класі єдину систему традицій і цінностей. Для цього можна запропонувати дітям відповісти на запитання анкети:
- Яким, на твою думку, повинен бути дружний клас?
- Як зробити так, щоб клас став дружним?
- Які традиції є в нашому класі?
- Назви твої «можна» і «не можна» у класі.
- Які заходи в класі, на твою думку, повинні стати традиційними?
9.                      Введіть традицію зворотного зв’язку. В кінці кожної чверті і в кінці року діти пишуть записки, де можуть поставити запитання, написати щось наболіле, про що не можуть сказати вголос.
10.                 Створити «ящик побажань».
11.              Проводити якомога більше традиційних позакласних заходів.
 Традиція учнів класу під назвою «Я прийшов у цей день в цей світ».
 Традиція бути всім класом завжди поруч з тим, у кого в житті наступили важкі дні.
Традиція походів та екскурсій на природу, по пам’ятних місцях своєї батьківщини, своєї країни.
12.   Особливу роботу слід вести з «відкинутими» дітьми.  Спробувати залучити їх до спільної діяльності класу. Знайти для них доручення, де вони розкривали б свої кращі здібності.  Частіше хвалити і заохочувати їх у присутності класу, але робити це за конкретно виконану ними дію або вчинок.
13.     Розподіл між учнями доручень. Для цього учні на дошці пишуть слова, які є знаковими для визначення майбутніх доручень. Потім діти визначають, яке постійне доручення в класі вони хотіли б виконувати.
– Чергові по класу, по школі, по поверху;
– Медична служба класу – фіксують пропуски занять, здають медичні
довідки в мед кабінет, організують відвідування хворих дітей;
– Бібліотечна служба класу – допомога в підборі літератури для   сценаріїв класних справ, аналіз читацьких інтересів класу;
– Чергові по їдальні і гардеробу;
– Господарська служба класу;
– Служба озеленення;
– Сценарна група і т. д.
Від класного керівника вимагається лише вміле керівництво діяльністю
учнів, надання їм свободи і самостійності. Класні керівники повинні допомогти підтримувати ініціативу дітей. Найголовніше – класний керівник повинен бачити маленький і великий успіх кожного учня в дорученій йому справі і вміло заохочувати його. Для поліпшення психологічного клімату в дитячому колективі відомий американський психолог Роберт Марзано радить:
ü       звертатися до дітей на ім’я;
 допомагати дітям відчути свою значущість, що вони визнані як ним, так і ровесниками;
  частіше використовувати виховні та методичні можливості гумору;
 поганий настрій учителя не повинен впливати на дітей;
 оптимістична установка, віра в дитину – запорука позитивного психологічного комфорту в колективі;
 бути щедрим на похвалу;
 педагогічний такт – засіб гармонізації спілкування;
 невимушено розмовляти з учнями про їх інтереси;
 забезпечувати педагогічну підтримку;
 спиратися на сильні сторони дитини


Немає коментарів:

Дописати коментар