Психологічний клімат
педагогічного колективу є однією з важливих умов задоволеності працею
педагогів. Сприятливий психологічний
клімат підвищує працездатність людей, стимулює до активності, поліпшує настрій
і самопочуття. Несприятливий клімат знижує активність, самопочуття, може призводити
до конфліктних ситуацій.
Сприятливий клімат має наступні
ознаки: довіра членів колективу одне до одного; вільне висловлення думки;
відсутність тиску керівника на підлеглих; достатня поінформованість членів
колективу про свій задачі та поточний стан справ; високий ступінь включеності,
емоційності, взаємодопомоги; прийняття відповідальності за стан справ кожним
членом колективу; доброзичлива і ділова критика; задоволеність основних потреб
членів колективу.
Метою дослідження стало вивчення особливостей психологічного клімату в
закладі.
-
Визначення рівня групової згуртованості
-
Визначення рівня задоволеності педагогічними працівниками
умовами праці
-
Оцінка психологічної атмосфери в колективі
В дослідженні використано методики:
1. «Визначення індексу групової
згуртованості» Сішор К.Е.
2. «Методика визначення інтегральної задоволеності працею» Батаршев А.В.
3. «Оцінка психологічної атмосфери в колективі» Фідпер А.Ф.
Дослідження проводилось з 13 по
30 листопада 2017 року. Форма проведення – анонімна. Опитування проводилось в 2 етапи:
1) заповнення
опитувальників в google - формі на блозі практичного психолога (респондентами стали 34
учасники); 2) заповнення паперових бланків опитувальників (респондентами, які
не мали змоги виконати опитування в google – формі, стали 58 учасників).
Висновки. Переважаюча більшість респондентів
дослідження має високий інтерес до роботи. В педагогічному колективі закладу
має місце не одностайна думка щодо психологічної атмосфери в колективі та щодо
рівня згуртованості колективу. Загальний середній рівень психологічної
атмосфери в колективі – середній. Проте 29,3% респондентів вважають, що
стосунки у колективі гірші, ніж у інших колективах. Загальний середній бал
задоволеності працею - середній. Однак 21,7% членів колективу мають низьку
задоволеність умовами праці, 23,9% мають низьку задоволеність стосунками з
керівництвом.
Рекомендації
1. Керівнику закладу :
1.1 Формувати в педагогічному колективі атмосферу взаємоповаги, тактовного
і витриманого спілкування між колегами, між керівництвом і підлеглими.
1.2 Удосконалювати умови
праці членів педагогічного колективу.
1.3 Організовувати спільні заходи, спільне
дозвілля членів педагогічного колективу.
1.4 Знаходити з підлеглими спільну мову,
цікавитись їх проблемами.
1.5 Керуватися справедливими універсальними
вимогами до учасників навчально –
виховного процесу.
1.6 Достатньо інформувати членів педагогічного
колективу про стан справ, завдання, терміни виконання тощо.
2. Практичному психологу:
2.1 Створювати умови для підтримки психічного здоров’я педагогів, ознайомлювати зі способами боротьби зі
стресовими ситуаціями, способами психічної саморегуляції, релаксаційними
техніками тощо.
2.2 Діагностувати синдром емоційного вигорання у педагогів та поінформувати
їх щодо прийомів уникнення професійного виснаження.
2.3 Надавати систематичну допомогу вчителям щодо саморегуляції психічних
процесів.
2.4 Проводити заняття з елементами тренінгу з метою розвитку психологічної
культури педагогів.
3. Членам педагогічного колективу:
3.1 У розв’язанні конфліктних ситуацій між членами колективу прагнути
до ефективних способів подолання
конфлікту: компромісу, співпраці.
3.2 Звертатись до соціально – психологічної служби у разі виникнення
труднощів з подоланням стресової ситуації.
3.3 Прагнути до атмосфери тактовного безконфліктного толерантного спілкування
та взаємоповаги.
Для більш детального ознайомлення з аналізом результатів дослідження слід звертатись до практичного психолога Нікітіної М.Б.
Немає коментарів:
Дописати коментар